Pašnodarbinātais un viņa grāmatvedis: kā atrast labāko palīgu papīru lietās

GetaPro

Pašnodarbinātais un viņa grāmatvedis: kā atrast labāko palīgu “papīru lietās”

  • Blogs
  • 20-01-2023

Jauna gada sākumam ir raksturīga neticami liela enerģija kalt jaunus plānus un īstenot jaunus mērķus. Ja ar 2023. gadu vēlies savu mazo biznesu oficiāli vest tautās un reģistrēt pašnodarbinātā statusu, Getapro.lv piedāvā sarunu ar harismātisko grāmatvedi Aleksandru un saņemt atbildes uz svarīgākajiem jautājumiem: kā notiek sadarbība ar grāmatvedi, cik liels “papīru” slogs jāuzņemas pašnodarbinātajam un kā sev atrast labāko grāmatvedības palīgu.

 

Aleksandra, vai Jūs pati arī esat pašnodarbināta persona?

Jā, tieši tā! Esmu absolvējusi uzņēmējdarbības vadības fakultāti un pēc skolas sākotnēji strādāju bankā par iekšējo auditoru. Kad uzsāku darboties grāmatvedības jomā, reģistrējos kā pašnodarbināta persona un pašlaik strādāju pati ar saviem klientiem.

 

Pastāsti, lūdzu, kā notiek pašnodarbinātas personas sadarbība ar grāmatvedi? Vai grāmatvedis jāpieņem darbā?

Viss notiek ļoti vienkārši. Vispirms jāsaprot, vai nepieciešamas tikai dažas informatīvas konsultācijas vai ilgtermiņa sadarbība. Pirmajā gadījumā – atliek vien segt izmaksas par konkrētajām konsultācijām, otrajā – noslēdzam līgumu un darbojamies kā ilgtermiņa sadarbības partneri, visticamāk, ar mēneša maksu atkarībā no vajadzīgo pakalpojumu apjoma. Tas, protams, nenozīmē, ka mums jāsēž vienā kabinetā. Mūsdienās teju viss notiek attālināti.

 

Vai ilgtermiņa sadarbība nozīmē arī to, ka varu par grāmatvedību aizmirst un nodot visu darbu savam grāmatvedim?

Es teiktu, ka ir divi varianti. Var pieteikties dažām konsultācijām pie speciālista un uzzināt, kā pareizi piereģistrēt pašnodarbinātā statusu, kādu pamatdarbības veidu izvēlēties, kā lietot EDS, kā kārtot grāmatvedību - kādus dokumentus nepieciešams vākt un dokumentēt, kāda ir nodokļu politika utt. Es kā speciālists visu parādu un tālāk cilvēks pats var darboties. Otrs variants ir, ka klients visu šo procesu nodod speciālistam, kas šos procesus sakārtos Jūsu vietā. Tiem, kuriem šo “papīru” nav tik daudz, viņi var darboties arī paši, bet dažreiz ir vieglāk samaksāt 20 - 25 EUR mēnesī par pakalpojumu, nekā pašam stundām sēdēt pie datora un iedziļināties likumdošanā un nodokļos, tērējot laiku, ko varētu veltīt sava biznesa attīstībai.

 

Kas tādā gadījumā jādara pašam pašnodarbinātajam?

Pašnodarbinātajai personai būs jākārto ieņēmumu un izdevumu žurnāls. Pašnodarbinātajai personai ir jāvāc, jāarhivē (elektroniski vai papīra veidā) visi attaisnojošie dokumenti ar rekvizītiem, kas attiecas uz viņa darbību – iepirkuma čeki, pavadzīmes par materiāliem, izejvielām utt. Ja ir līgums ar kādu klientu, tad arī tam jābūt saglabātam un iesniedzamam. Vēl pašnodarbinātajai personai es rekomendēju atvērt atsevišķu  bankas kontu, lai var atdalīt personīgos tēriņus no saimnieciskās darbības izdevumiem. Tas ir ērti gan klientam, gan grāmatvedim. Ja samaksu par savu preci vai pakalpojumiem plānots saņemt skaidrā naudā vai norēķinoties ar bankas karti, ir jāreģistrē elektroniskais kases aparāts vai stingrās uzskaites kvītis u.c. nianses.

 

Cik bieža notiek komunikācija ar grāmatvedi?

Tas ir ļoti individuāli. Lai gan pašnodarbinātai personai atskaite jānodod vienreiz ceturksnī, tomēr ērtāk ir apstrādāt dokumentus katru mēnesī, lai laicīgi visu varētu sagatavot. Neskatoties uz to, cik liels ir apgrozījums, 1x mēnesī saziņa ir laba un normāla sadarbības prakse. Grāmatvedis apstrādā dokumentus, veic nodokļu aprēķinus un sagatavo atskaites EDS sistēmā, palīdz sagatavot maksājumus, dod rekvizītus, kur tos pārskaitīt, skaidro nesaprotamos jautājumus. Viss notiek attālināti, ja klients draudzējas ar datoru. Piemēram, failus ieskenējot un saglabājot diskā, tos var nodot grāmatvedim, klātienē nemaz nav jātiekas, process notiek ātri un efektīvi.

 

Vai varat ieteikt kādus resursus internetā, kas var palīdzēt pašnodarbinātajiem?

Pēc pieredzes varu teikt, ka cilvēki ir dažādi. Dažiem patīk mūsdienīgi rīki internetā, citiem patīk komunicēt ar īstu cilvēku. Piemēram, pašnodarbinātām personām ir pieejami arī dažādi automatizēti rīki un programmas, tādi kā virtuālie grāmatveži. Samaksājot abonēšanas maksu, tos var izmantot, lai tiktu galā ar grāmatvedības procesiem - tur var automatizēti apstrādāt dokumentus, gatavot atskaites, izrakstīt rēķinus, kā arī palasīt informatīvos materiālus. Piemēram, Pats.lv, Oreon.lv u.c. Izmaksu ziņā tas ir tas pats, ko Tu kā klients maksā grāmatvedim. Mīnuss  ­– tam jātērē savs laiks un vēl par to jāmaksā. Arī VID mājaslapā ir dažādi skaidrojumi un informatīvie materiāli. Informāciju var saņemt arī zvanot uz VID konsultatīvo tālruni.

 

Ar kādām izmaksām par grāmatveža pakalpojumiem pašnodarbinātajam jārēķinās?

Grāmatveža resurss ir viņa laiks – samaksa atkarīga no tā, cik laika aizņem konkrētais darbs. Vidēji grāmatveža darba stunda izmaksā 20 EUR, tomēr katrs gadījums ir jāskatās individuāli. Ja jārisina ikmēneša ierastie uzdevumi, tad tas ir prognozējams laiks un arī izmaksas. Ja tas ir kāds gadījums ar samilzušām problēmām, kur sakrājušies darbi par iepriekšējiem periodiem – tas, visticamāk, būs laikietilpīgi un arī dārgāk.

 

Kā pašnodarbinātajam iespējams reģistrēties divos veidos – kā saimnieciskās darbības veicējam vai individuālajam komersantam (IK). Kādi ir galvenā atšķirība starp abiem un kuru izvēlēties?

Ir kritēriji, kas nosaka gadījumus, kad obligāti nepieciešams reģistrēties komercreģistrā un gadījumi, kad vari reģistrēties kā pašnodarbināta persona tikai VID. Pirmais variants. Kā saimnieciskās darbības veicējs reģistrējies Valsts ieņēmumu dienestā. Izvēlies, kādu nodokļu režīmu maksāt. Vispārējā kārtībā (maksā sociālo un iedzīvotāju ienākuma nodokli), vai arī kļūsti par mikrouzņēmuma nodokļa maksātāju (nedaudz atvieglotas atskaites un lielāka nodokļu likme). Otrais variants. Reģistrācija komercreģistrā un obligātā kārtā tas nepieciešams vairākos gadījumos. Piemēram, ja ir liels gada apgrozījums (284 600 EUR un vairāk). Arī tad, ja Tev ir 5 un vairāk darbinieki, vai arī, ja saimnieciskā darbība atbilst komercaģenta vai māklera darbībai. Fiziska persona var sevi pieteikt ierakstīšanai komercreģistrā arī tad, ja tā neatbilst iepriekš minētajām prasībām.

Individuālais komersants ir komercreģistrā ierakstīta fiziska persona. Arī IK var izvēlēties starp diviem nodokļu režīmiem: maksāt iedzīvotāju ienākuma nodokli par ienākumiem no saimnieciskās darbības un valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (VSAOI) vai mikrouzņēmumu nodokli, kas ietver sociālo apdrošināšanu.

Reģistrācijas veidu laika gaitā var mainīt. Var sākt ar reģistrāciju VID un, ja bizness aug, tad reģistrēties komercreģistrā vai dibināt uzņēmumu. To visu var skatīties un izlemt kopā ar savu grāmatvedi, kas konsultēs un palīdzēs.

 

Kādi nodokļi jāmaksā pašnodarbinātajam?

Vispārējā nodokļu režīmā iedzīvotāju ienākuma nodokli maksā reizi gadā, iesniedzot gada ienākumu deklarāciju. Valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas deklarē un samaksā reizi ceturksnī par tiem mēnešiem, kuros gūti ienākumi. Vispārējā nodokļu režīmā var pielietot atvieglojumus par apgādībā esošām personām un arī neapliekamo minimumu.

 Ja ienākums mēnesī ir lielāks par 620 EUR, iemaksas aprēķina pēc 31,07% likmes. Obligāti pilnā likme jāmaksā no 620 EUR. No pārsnieguma summas var maksāt tikai 10% (pensiju apdrošināšanai). Piemēram: ieņēmumi  no saimnieciskās darbības ir 856 EUR. Saimnieciskās darbības izdevumi ir 128, 67 EUR. Ienākums ir  856 – 128.67 = 727.33 EUR. No 620 EUR jāmaksa sociāla nodokļa pilno likmi 31.07% = 192.63 EUR un tad no atlikušas summas 107.33 EUR 10 % = 10.73 EUR. Kopā sociālais nodoklis būs 192.63 + 10.73 =203.36 EUR. Iedzīvotāju ienākuma nodoklis 20% būs 723.33 – 203.36 = 523.97 x 20% =104.79 EUR. No ienākuma 727.33 EUR jāsamaksā nodokļi (203.36+104.79) un tīrā peļņa paliek 419.18 EUR ko var lietot personīgajiem izdevumiem. 

Mikrouzņēmumu nodoklis (MUN) ir 25% no apgrozījuma (jeb ieņēmumiem), bet apgrozījuma daļai, kas pārsniedz 25 000 eiro gadā – 40%. MUN režīmā netiek ņemti vērā izdevumi, tie nav atskaitāmi. MUN ietver gan sociālās iemaksas, gan iedzīvotāju ienākuma nodokli. No samaksātā nodokļa 80% tiek pārskaitīti nodokļu maksātāja apdrošināšanas iemaksām, 20% ir IIN.

Piemēram, ieņēmumi no saimnieciskās darbības ir 856 EUR. Saimnieciskās darbības izdevumi ir 128,67 EUR.  No ienākuma 856 EUR jāsamaksā nodokļi 25% jeb 214 EUR. Tīra peļņa paliek 856 – 128.67 - 214 =513.33 EUR, ko var lietot personīgajiem izdevumiem.

 

Kā Jūs kopumā vērtētu - vai būt par pašnodarbinātu personu ir sarežģīti?

Pozitīvais - pašnodarbinātajai personai ir viegli reģistrēties un viegli izbeigt savu darbību, ir salīdzinoši vienkārša atskaites kārtība. Var maksāt pilnu sociālo nodokli tikai no minimālas algas 620 EUR. Visa nauda, ko nopelna pašnodarbinātais, ir viņa nauda, nav peļņas sadalīšanas. Ja runājam par mīnusiem, jāņem vērā, ka, kamēr fiziska persona ir aktīva un rīcībspējīga, tikmēr bizness darbojas. Līdzko, piemēram, rodas veselības problēmas, saimnieciskā darbība apstājas. Vēl svarīgs moments ir tas, ka fiziska persona atbild par visām saistībām. Piemēram, ja tiek ņemts kredīts savam biznesam, tad Tu atbildi ar visu savu mantu. Jāatceras, ka ir arī diezgan daudz tādi pakalpojumi, kurus nevar sniegt jebkurš, tas ir saistīts ar īpašām licencēm un apmācību (piemēram, elektriķim vajadzīga speciāla apmacība un sertifikāts, bet grāmatvedim - apmācība un licence). Svarīgi arī atzīmēt, ka pašnodarbināta persona pati atbildīga par savam sociālajām garantijām. Jo no lielākiem ienākumiem sociālās iemaksas ir veiktas, jo attiecīgi lielāki ir arī apdrošināšanas maksājumi. Ja nav maksāts sociālais nodoklis, iestājoties apdrošināšanas gadījumam (saslimstot, invaliditātes gadījumā, dodoties pensijā, gaidot bērniņu u.c.) uz sociālās apdrošināšanas maksājumiem tiesības nebūs.

Tomēr, es noteikti ieteiktu nebaidīties reģistrēt savu darbību oficiāli, neslēpties, maksāt nodokļus. Tikai tādā veidā veidosies pozitīva apkārtējā vide Jūsu biznesam un tiks iegūta iespēja reklamēties, paplašināties, aktīvi darboties, sadarboties ar partneriem. Lielākais ieguvums ir brīvība un tās cenu nevar novērtēt ne par kādu naudu!

 

Noslēgumā vēlamies jautāt, kāda Jums ir bijusi pieredze Getapro.lv platformā?

Kad reģistrējos GetaPro.lv kā speciālists grāmatvedības jautājumos, klientu bija tiešām daudz. Cilvēki šajā vietnē ir aktīvi, sniedz atsauksmes. Vienu brīdi bija pat tāda situācija, kad sapratu, ka es netieku galā ar klientu apjomu! Starp citu, ir tādi klienti no mana aktīvā laika Getapro.lv, ar kuriem sadarbojamies joprojām. Getapro.lv ir lieliska iespēja, kā satikt interesantus cilvēkus un sevi nedaudz izaicināt - ja ar esošajiem klientiem viss jau ir zināms un pierasts, tad Getapro.lv var iegūt kādu jaunu, svaigu pieredzi, kas noder attīstībai.

 

Detalizētāka informācija par pašnodarbinātā statusu un reģistrācijas iespējām pieejama VID mājaslapā. Piemēram:

Atpakaļ