Kā mazajam biznesam tikt pie savas mājaslapas? Saruna ar programmētāju

GetaPro

Kā mazajam biznesam tikt pie savas mājaslapas? Saruna ar programmētāju

  • Blogs
  • 04-10-2023

Visbiežākais iemesls, kāpēc mazā biznesa īpašnieks sāk meklēt rokā IT speciālistu, ir brīdis, kad bizness ir attīstījies tiktāl, kad ar savu produktu vai pakalpojumu reklamēšanu “Facebook” lapā vairs nepietiek un nepieciešama plašāka funkcionalitāte, kā, piemēram, mājaslapa vai internetveikals.

 

Bieži vien šajā mirklī ir apjukums – kāda mājaslapa man ir vajadzīga, cik ilgā laikā to iespējams iegūt, cik tas maksā un pats galvenais – kurš to paveiks? 

Par IT speciālista piedāvātajiem pakalpojumiem, to specifiku un izmaksām sarunājamies ar Rihardu, kas platformā “Getapro.lv” sniedz pakalpojumus kā pašnodarbināts IT speciālists.

 

Rihard, nedaudz pastāsti par sevi un savu pieredzi IT jomā.

Mani pirmie soļi programmēšanā sākās jau 8 gadu vecumā ar Visual Basic. Esmu mācījies Rīgas Valsts 1. ģimnāzijā, tomēr lielāko daļu no savām zināšanām IT jomā esmu ieguvis patstāvīgi. Pārvaldu tādas valodas kā PHP, JS (React, jQuery), Python, C++, C# un orientējos arī citās. Ja runājam par mājaslapām, tad galvenokārt es tās veidoju uz Wordpress bāzes, kas ir rakstīts PHP. Esmu taisījis arī spēles.

 

Kāpēc izvēlies strādāt kā individuāls speciālists nevis, piemēram, strādā kāda liela uzņēmuma sastāvā?

Es teiktu, ka tāds ir mans raksturs, mana personība – esmu individuālists. Man ļoti patīk dažādi izaicinājumi un tā sajūta, ka nekad nepārstāju mācīties. Strādājot privāti, to ļoti labi var izbaudīt, visa atbildība ir tikai uz mani. Ja ir tādas platformas kā “Getapro.lv”, tad nav grūti strādāt individuāli.

 

Kā “GetaPro.lv” Tev ir palīdzējis?

Par “Getapro.lv” varu teikt tikai labāko. Pagāja laiks, kamēr pieradu pie pašas platformas, bet mēneša laikā man jau ir 9 atsauksmes un šeit esmu ieguvis patiešām daudz interesantu klientu. Pašlaik man ir klients no “Getapro.lv”, kuram jātaisa suņu/ kaķu frizētavas mājaslapa.

 

Kā Tu raksturotu savus klientus un ar kādām prasībām/ vajadzībām viņi pie Tevis vēršas?

No “Getapro.lv” pasūtījumiem ir bijis darbs ar mājaslapām, datu integrācijām, ar datu noslasīšanu, pārstrādāšanu, izdošanu. Studentei palīdzēju ar augstskolas uzdevumiem programmēšanā. Bet kopumā vērtējot, visbiežāk tā ir vajadzība pēc mājaslapām vai internetveikaliem.

 

Kuru Tu varētu izcelt kā interesantāko darbu savā pieredzē?

Kādam klientam bija nepieciešams izstrādāt riepu un disku e-veikalu: bija nepieciešams importēt datus no piegādātājiem par aptuveni 45 000 preču vienību. Bija jānodrošina, ka datu imports ar visām bildēm notiek 2x dienā. Tas bija gadījums, kad Wordpress izrādījās par vāju. Sanāca optimizēt datu bāzi, skriptus. Galu galā es to visu organizēju pats un viss izdevās! Vēl tāds amizants gadījums bija, kad vienai studentei izpildīju augstskolas uzdevumus, bet, izrādījās, ka viņas pasniedzējs arī izmanto “Getapro.lv” un bija redzējis šo meitenes sludinājumu. Tālāk jau paši saprotat. :)

 

Vai vari īsi izskaidrot, kā notiek mājaslapas izstrāde?

Mūsdienās reti mājaslapas taisa no nulles, izņemot kādus lielus uzņēmumus, kuriem ir vajadzīgi savi, specifiski risinājumi. Parasti tās būvē uz gatavām platformām, piemēram, izmantojot Wordpress. Ja veikals, tad izmanto Shopify utt. Šīm platformām ir savas abonēšanas maksas, kas mēdz atšķirties. Visbiežāk izmaksas saistāmas ar hostingu. Hostings – pavisam vienkārši sakot, tā ir vieta, kur stāv serveris, kur stāv pati mājaslapa - mājaslapas kods, mājaslapas faili. Savukārt domēns ir lapas nosaukums/adrese, piemēram, “Getapro.lv”. Ir janokonfigurē, lai šis domēns attiecīgi aiziet uz to serveri, kur stāv pati mājaslapa. Tāpat arī funkcionalitātes atšķiras. Piemēram, Wordpress ir ļoti plašas funkcionalitātes platforma, jo tur var uztaisīt teju jebko: portfolio, veikalu, sociālo tīklu utt. Manā pieredzē nav bijis gandrīz neviens klients, kuram nederētu Wordpress. Pat tad, ja kādreiz kaut kas no Wordpress nederētu vai pietrūktu, tad es varētu to “piekodēt” klāt atsevišķi.

 

Vai domēnus var nopirkt pats?

Jā, protams. Ārzemju domēnus nopirkt ir ļoti viegli, bet, piemēram LV domēnu ir caur NIC.lv, ja vēlāk nevēlas problēmas ar domēna pārņemšanu. Lielākoties klienti serveri ar Wordpress jau ir nopirkuši www.area.lv vai kādā ārzemju hostingā, par kuru turpmāk vairs nav jāmaksā. Klients maksā tikai par pašu servera hostingu un par domēnu. Tās ir klienta puses izmaksas. Ir gadījumi, kad cilvēkam ir hostings (majaslapa), bet nav domēns, vai nav itin nekā, vai ir hostings, bet tas ir ļoti vājš, tad nepieciešams to pārlikt. Principā, es saviem klientiem vienmēr palīdzu šādos jautājumos. Vai nu izdaru to viņu vietā, vai konsultēju attālināti – telefonsarunā, ar Zoom palīdzību utt.

 

Ar kādām izmaksām jārēķinās, ja ir vēlme izveidot mājaslapu?

Interneta veikala izstrāde visādā ziņā nav tehniski sarežģīts process. Izaicinājums ir sakārtot tādas lietas kā shipping (piegādes) un maksājumu metodes. Tās ir integrācijas no klienta puses, kur iesaistītas arī bankas. Izmaksas varētu būt aptuveni 500-600 EUR. Mājaslapa, atkarībā no sarežģītības, ap 250-300 EUR.

 

Cik ilgu laiku prasa strādāt pie šādiem darbiem?

Es, personīgi, strādāju ļoti ātri. Paralēli strādāju pie vairākiem darbiem. Internetveikalu steidzamības kārtā es varētu uztaisīt aptuveni nedēļas laikā. Pie nosacījuma, ka klientam ir skaidra vīzija un notiek aktīva komunikācija.

 

Vai klients var veikt izmaiņas savā lapā pats, vai pa katru rediģēšanu ir jāvēršas pie darba izpildītāja?

Ja tie ir tehniskāki jautājumi, tad es, protams, palīdzu saviem klientiem, bet ja tā ir ikdienas informācijas/satura plūsma, ko vajag pamainīt vai papildināt, tad klients to pats var izdarīt. Es parādu – kā, un aiziet! Nesen bija divi klienti, kuri pēc laika pajautāja veikt dažas izmaiņas es, protams, to izdarīju, papildu samaksu par to neprasot.

 

Kas jāņem vērā klientam, lai sadarbība ar IT speciālistu būtu produktīva un patīkama?

Klientam galvenais būtu atrast mani un zināt, ko viņš vēlas. Kā jau teicu, uzdevums izstrādāt mājaslapu nav grūts, bet sarežģījumi sākas tad, ja klients pats īsti nezina, ko grib, viņam nav konkrētas vīzijas, tad man pašam tas “jāņem uz sevi”, jādomā koncepts utt. Tas nozīmē, ka man jāpadomā par logo, krāsām, sadaļu un foto izvietojumu. Protams, es varu to uztaisīt, bet tad jārēķinās ar ilgāku laiku un pūlēm. Es tomēr gaidu to ieguldījumu arī no klienta, lai rezultāts būtu ātrāks un labāks. Tajā brīdī, kad klients zina, ko grib, es tehniski izdarīšu teju jebko. Ir arī gadījumi, kad klients ir kūtrs uz komunikāciju un man ilgi nākas gaidīt atbildes. Tad ir tāds kā strupceļš, vai nu visu vilkt garumā un gaidīt, vai tomēr strādāt tālāk pašam pēc savas izpratnes un riskēt, ka klientam var nepatikt un nāksies daļu pārstrādāt.

 

Kā Tev šķiet, vai ir lietderīgi izstrādāt mājaslapu, ja ir Facebook lapa?  

Tas vairāk ir tāds mārketinga jautājums. Es uzskatu, ka ir gadījumi, kad var iztikt tikai ar Facebook lapu, bet mājaslapu noteikti vajadzētu tad, ja ir internetveikals, ja ir portfolio, ko svarīgi parādīt, lai veiksmīgi pārdotu preci vai pakalpojumu. Dažkārt tas var būt arī tāds kā prestiža jautājums, ko nereti var veicināt gaumīga mājaslapa. Ja cilvēkam ir savi iemesli, kāpēc ne?

 

Kāda ir slikta mājaslapa?

To, vai tā ir laba vai slikta mājaslapa, mūsdienās galvenokārt nosaka tas, vai tā ir responsīva, vai nav. Tas nozīmē, ka lapai jābūt pielāgotai tā, lai tā būtu ērti pārskatāma ne tikai uz datora ekrāna, bet arī mobilajā telefonā. Tātad, ikvienai mājaslapai jābūt savai mobilajai versijai. Ja lapai būs izcils dizains, bet tā nav responsīva, tam būs maza jēga.

 

Kādi IT risinājumi vēl var palīdzēt mazajam biznesam, kas būtu mūsdienīgi un efektīvi?

Man ir pieredze chatbotu (Telegram un citu) izveidē, tāpat pēdējā laikā daudz strādāju ar AI jeb mākslīgā intelekta risinājumiem. Mazajiem biznesiem AI risinājumi noteikti varētu būt interesanti gan tāpēc, ka tie sniedz iespēju dažādās pozīcijās aizstāt darbiniekus, gan arī tie parāda uzņēmuma mūsdienīgumu.

 

Noslēgumā, lūdzu, padalies ar 3 priekšrocībām, kuras savā profesijā var baudīt individuāli strādājošs IT speciālists?

Pirmkārt, es pats sev esmu priekšnieks. Otrkārt, varu plānot savu laiku. Treškārt, pats varu noteikt, kādus izaicinājumus pieņemt. Tā ir iespēja daudz mācīties, iegūt pieredzi pašmācības ceļā, pašam veidot savu vīziju par lietām, nevis vadīties pēc citu cilvēku iemācītā. Klientus atrast nav grūti, ja nu kāds par to baidās, “Getapro.lv” man šajā ziņā tiešām ir daudz palīdzējis.


 

Jūs varat atrast speciālistus, kā arī uzzināt cenas jebkuram IT pakalpojumam GetaPro.lv portālā:

Atpakaļ